Slecht gereedschap is helemaal geen werk

Schrijf het van je af, dat helpt, zeggen ze. En aangezien 'lullen als Brugman' niet werkt, gebruik ik dit blog als klankbord, als ingezonden brief, als luisterend oor, als denkbeeldige bereidwillige medewerker. Ik doe wat ik weet. Ik kan niets anders doen dan mijn ongenoegen beschrijven, want na nog een bezoek aan de winkel is het wel duidelijk: ze hebben geen compassie voor persoonlijke omstandigheden en niet voor een kleine ondernemer die haar hoofd boven water moet houden en door deze non-service inkomsten misloopt.

Weten jullie nog, mijn nieuwe vlam? Ik beschreef hem een paar weken geleden, stak veren in z'n kont en was supergelukkig. Helaas bleek het geen blijvertje, want bij aankoop bleek hij al defect; een ondeugdelijk product. Aangezien schrijven mijn beroep is en niet luisteren, ontdekte ik het defect aan de luidspreker pas na anderhalve week, meldde dit telefonisch, maar was niet in staat om eerder terug te gaan dan na drie weken.

Ik: 'Goedemorgen, mevrouw Saturn, ik heb met u een koopovereenkomst gesloten, maar nu blijkt de gekochte laptop defect en dus wil ik hem omruilen voor een goed product. Daar heb ik namelijk voor betaald.'
Mevrouw Saturn: 'Dan kan ik u helaas niet helpen, want wij voelen ons niet verantwoordelijk voor een laptop die bij aankoop kapot blijkt te zijn. Onze procedure is opsturen naar Sony en dat duurt gemiddeld zes werkdagen inclusief transport. Dat wij reseller zijn en ook service moeten verlenen vergeten we op zo'n moment altijd even'.

In dit gesprek benadrukte ik uiteraard het belang van dat ding, want dat is niet zomaar een computertje, maar dat is m'n leven, m'n verlengstuk, m'n dagbesteding enzovoort. Ook benadrukte ik de verwachting die ik had van een van de duurste producten uit dat segment. Een verwachting die door de verkoper werd gewekt, omdat het 'de beste koop' zou zijn voor iemand zoals ik. Het mocht niet baten. De medewerkster in kwestie was goed geïnstrueerd en was niet in staat haar baas te halen. Dus daar stond ik dan met geen keus en overgeleverd aan de grillen van Saturnus. De laptop werd opgestuurd en ik liep met lege handen de deur uit.

Na 7 dagen besloot ik te bellen en nogmaals uit leggen dat ik het niet normaal vond dat er geen nieuwe laptop uit de doos werd getrokken om mij te overhandigen. Op dag 8 belde ik Sony:
Mevrouw Sony: 'U heeft recht op een nieuwe laptop, want het product is binnen twee weken kapot en noemen wij dan een DOA, maar... u moet dit in de winkel regelen, want daar heeft u de aankoop gedaan. Vraag anders naar de accountmanager aldaar, die kan u zeker helpen.'

Dus positief gestemd vertrok ik naar Saturn Nieuwegein, alwaar die instelling het eerste half uur aanhield, maar vervolgens de grond in werd geboord door Meneer Saturn. 
Meneer Saturn: 'Hier staat dat de fout softwarematig was, en dat heeft u mogelijk zelf gedaan. En wij maken wel uitzonderingen, maar niemand kent die verder. Bovendien is de laptop alweer onderweg, en verwachten wij morgen of anders maandag terug in onze vestiging. En u mag nog blij zijn, want consumentenrecht geldt niet voor zakelijke klanten. Het klinkt misschien hard, maar u moet maar zorgen voor een tweedehandsje van Marktplaats voor het geval dit nog eens gebeurt.' 

Ok, dus toen werd gesuggereerd dat ik het zelf had veroorzaakt en moest ik ook nog eens overlopen van vreugde, omdat ik niet hoefde te betalen voor het installeren van software op mijn spiksplinternieuwe laptop. Een laptop die al langer in reparatie is, dan dat ik erop heb kunnen werken. Kortom, nog vier dagen zonder laptop. En los van de afkickverschijnselen is ook mijn productie ernstig vertraagd. Ik wil mijn opdrachtgevers dat niet aandoen, dus ik gebruik m'n telefoon met internet (een iPhone trouwens, die het wel altijd doet). 

Er is nog iets wat ik weet: social media. Dus ik gebruik dit medium om mijn ongenoegen te uiten en heel misschien creëer ik een beetje bezinning bij organisaties die 'service' verlenen. Ik ben bang voor de slogan: slecht gereedschap is helemaal geen werk. Hoe nu verder (behalve lijdzaam afwachten tot m'n vriendje ooit weer terugkeert van weggeweest en hopen dat 'ie me niet weer in de steek laat)? 

foto.JPG