Schrijven voor het web

Tips voor ondernemers met schrijfpotentie

Het maken van een website is heel leuk, interessant en noodzakelijk wil je als ondernemer vindbaar zijn. Met de juiste tools kun je als ‘hobbyist’ al een heel eind komen met je eigen website. Misschien heb je zelfs al een website, maar ben je nog niet tevreden over de informatie die erop staat. Hulp is onderweg, want ik geef je vijf belangrijke regels bij het schrijven voor het web.

Het schrijven van een webtekst is wel echt anders dan het schrijven voor gedrukte media. En dat komt met name door het gedrag van een online lezer. Een weblezer scant een pagina, kijkt vooral naar koppen en zit niet te wachten op een langdradig verhaal. Deze lezer heeft een doel; het zo snel mogelijk vergaren van informatie. Uit onderzoek is gebleken dat men online globaler leest en meer scant op relevante inhoud. De gewenste informatie moet makkelijk vindbaar zijn en het moet vooral niet teveel tijd kosten. Met dat gedrag moet je rekening houden bij het schrijven voor jouw website.

Heb je zelf geen tijd om webteksten te schrijven?
Of ontdek je dat het moeilijker is dan je dacht? Laat je het schrijfproces liever aan een ander over?
Tessalniettemin schrijft jouw meest eigen verhaal, inclusief tips over navigatie, linkbuilding en vooruit een beetje SEO.

291018_foto_blog.jpg

Laat jezelf zien!

En ik zou Tessalniettemin niet zijn als ik niet zou zeggen dat je boven alles moet gaan voor een verhaal wat over jóu gaat. Laat zien wie je bent, wat jouw passie en kracht is, wat jou als ondernemer kenmerkt.

5 tips voor het schrijven van de ultieme webtekst

  1. Bedenk voor wie je schrijft
    Het is altijd goed om van tevoren duidelijk te hebben voor wie je schrijft. Hoe meer je boodschap is aangepast aan deze doelgroep, hoe beter de informatie overkomt. Wat voor vragen of behoeften hebben de bezoekers van jouw site? Willen zij formeel of informeel aangesproken worden? Kun je jouw klanten emotioneel beïnvloeden of zijn zij heel zakelijk ingesteld? Schrijf alsof je een gesprek voert met jouw klant.

  2. First things first
    Begin met je belangrijkste boodschap… en daarna volgt de rest. Zo speel je in op de interesse van je lezer. Geef snel genoeg informatie om de lezer te prikkelen. Geef antwoorden op mogelijke of veelvoorkomende vragen. Ben je hierin geslaagd? Dan gaat hij zich verder verdiepen in jouw verhaal. Vooral op je homepage is het dus belangrijk om kort uitnodigende info te geven.

  3. Houd het simpel
    Eenvoudige taal is voor álle doelgroepen beter te begrijpen. Dus ook voor belangrijke directeuren en de betere vakman. Schrijf zoals je spreekt en let op spelling en interpunctie. En hoewel je er zelf misschien niet zo op let, een ander vindt correcte spelling misschien wel heel belangrijk. Een goede Nederlandse tekst geeft meer uitstraling en vertrouwen. Je hebt er aandacht aan besteed en dat zie je!

  4. Lap SEO aan je laars
    Niet echt natuurlijk, maar bedenk wel dat het ook heel belangrijk is om vooral een goede tekst te schrijven. Je hebt er niks aan om te voldoen aan alle Google-richtlijnen en ondertussen een onleesbare of onbegrijpelijke info te geven. Natuurlijk kun je onderzoek doen naar ‘keywords’ en schrijf je minimaal 300 woorden over een onderwerp. Maar let vooral ook op inhoudelijke kwaliteit!

  5. Gebruik beeld en een eigen stijl
    Het oog wil ook wat. En daarom, los van het feit dat ook het gebruik van afbeeldingen jouw ranking bepaalt, is het belangrijk om een consequente (huis)stijl te volgen. Heb je al eens nagedacht over hoe je wilt dat jouw communicatie eruitziet voor buitenstaanders? Verzorgd of mooi, is een heel gangbaar antwoord. Het hoeft niet ingewikkeld te zijn om op te vallen, maar wel herkenbaar.