Zakelijk bloggen, waarom zou je?

Veel mensen, en vooral ondernemers vragen zich af, zal ik gaan bloggen. Zij stellen die vraag, omdat ze ergens hebben gehoord dat dat een goed idee is. Maar waarom eigenlijk?
De redenen daarvoor lopen uiteen van simpelweg jouw passie delen tot het beïnvloeden van de zoekresultaten voor je zakelijke website. Tessalniettemin heeft vijf overwegingen voor wat betreft zakelijk bloggen:

  • Vertel jouw persoonlijke verhaal
    Dit is alvast een hele goede reden om te starten met een blog. Je laat wat van jezelf zien, je creëert een band met jouw lezers, je kunt laten zien dat je betrouwbaar bent en dat is goed voor de gunfactor. Wees niet te bang om persoonlijk te zijn in een zakelijk blog, want dat mag best. De scheiding tussen werk en privé is immers flinterdun, zeker bij ondernemers. Hollands verstand vertelt je wel wat niet handig is om te delen (niets in de categorie van 'laveloos in de kroeg hangen' of 'pikante kiekjes', need I say more?).
     
  • Laat zien dat je expertise in huis hebt
    Door te bloggen over jouw vakgebied en de dingen waar je dagelijks mee bezig bent, toon je aan dat je kennis van zaken hebt, maar ook dat je er zoveel plezier in hebt dat je dat met anderen wilt delen. Ok, je geeft een deel van je geheim bloot, maar ieder heeft zijn vak en ondernemers kunnen niet álles zelf doen. Je laat juist zien wat ze aan jou kunnen uitbesteden.
     
  • Optimaliseer online vindbaarheid
    Uiteindelijk wil natuurlijk elke ondernemer dat zijn of haar website gevonden wordt. Online marketing is een vak apart en daarvoor kun je budget opnemen. Maar je kunt zelf alvast een begin maken en je erin verdiepen. Vaak weet je zelf heel goed welke zoekwoorden frequent voorkomen in jouw vakgebied. Door daarmee te spelen in je blog, kun je de zoekresultaten voor bepaalde pagina's beïnvloeden. Ok, ok, het kost je natuurlijk wel tijd, maar je schrijft tegelijkertijd frisse en relevante content voor je website, waardoor Google jouw bedrijf ook makkelijker kan vinden. Ook voor verspreiding op sociale media doen blogs het goed. Dus plan een blogsessie in op je communicatiekalender.
     
  • Schrijf lekker van je af
    De wat schrijfschuwe typjes spreekt deze reden misschien niet aan, maar het werkt echt. Vroeger schreef je in een dagboek, vandaag schrijf je een blog. En nee, dat is nog niet achterhaald. Het is heerlijk verhelderend om een gedachte, taak of probleem eens tegen het licht te houden, om structuur aan te brengen en om onderzoek te doen naar de mening van een ander. Houd er wel rekening mee dat jouw hersenspinsels zich verspreiden op het web en dus door iedereen gelezen worden. Begin gewoon! En als niet-schrijver, kun je ook eerst een kladblokje pakken en jouw schrijfsels laten uitwerken door een professional.
     
  • Beleef plezier aan jouw blog
    Last but not least: schrijf met plezier en deel wat jij wilt delen! En vervolgens kun je dan ook weer blij worden van reacties of leren van feedback natuurlijk. Of je nou zelf gaat schrijven of je dat laat doen, houd wel een vinger in de pap, want jij kent jouw verhaal, organisatie en motivatie als geen ander.
letters.jpg